Yoga

In de Westerse wereld gaf men pas aandacht aan de beoefening van yoga (Sanskriet voor eenheid, vereniging) sinds de laatste helft van de 20ste eeuw. Het gaat dan meestal om ontspanningsoefeningen uit de Hatha yoga die door yogi’s (yogabeoefenaars) als heilzaam wordt ervaren bij de opgebouwde spanningen voortvloeiend uit ons jachtig leven.

De hoofdvorm van de fysieke yoga is deze Hatha yoga waarover we voor het eerst ruime documentatie vinden in de ‘Hatha Yoga Pradipika’, een tekst uit 15de eeuw na Chr. In het Westen beschouwt men yoga als bevorderlijk voor de gezondheid en wordt het vaak zonder religieuze bedoelingen beoefend. Hatha yoga bestaat hoofdzakelijk uit ‘asana’s’ (lichaamshoudingen) en ‘pranayama’ (ademhalingstechnieken). De Hatha yoga vormt de basis voor veel andere, verder ontwikkelde soorten fysieke yoga.

Ashtanga Vinyasa yoga en de vergelijkbare Power yoga zijn ook fysieke yogavormen waarbij verschillende lichaamsposities elkaar in yogaseries opvolgen, de zogenaamde ‘flow’ (of Vinyasa). Deze yogastijlen vragen meer kracht, uithoudingsvermogen en balans. Andere soorten yoga die teruggaan op de basis van Hatha yoga zijn: Iyengar yoga, Viniyoga, Bikram yoga, Sivananda yoga, Anusara yoga en de yogaleer van Indra Devi. Tot slot hebben Pilates en de Vijf Tibetanen verwantschap met Hatha yoga.

Yoga is een lichaamsoefening waarin de totale mens beschouwd wordt. Het dringt door in lichaam en geest en heeft als doel tot volledig geluk en kennis te komen. Dankzij een les of een yogamoment thuis gaat een yogi zich lichter voelen, losser en rustiger. Fysieke en mentale kracht, souplesse, conditie en balans komen aan bod. Via de ‘asana’s’ (specifieke lichaamshoudingen) en de ‘pranayama’ (ademhalingstechnieken) kunnen we verschillende systemen in het lichaam activeren en het volgende bereiken:

 

  • een soepeler lichaam
  • een uitgelijnd lichaam
  • een grotere concentratie
  • een vlottere genezing van kwetsuren en ziektes (kanker)
  • een opkikker voor de spijsvertering
  • een activering van het afvoersysteem (Lymfestelsel)
  • een makkelijkere uiting van emoties
  • een uitbalancering van het hormonale stelsel
  • een krachtiger hart
  • een positieve invloed op het zenuwstelsel (juiste ademhaling)
  • de bestrijding van stress, hyperventilatie, slaapproblemen en depressies
  • de stimulatie van de bloedsomloop